Fotografia de produs handmade: tutorial pentru oameni creativi 6


Munceşti toată ziua, creezi bijuterii sau jucării sau orice altceva şi ai o afacere online. Ai vrea ca produsele tale să arate ca cele din magazinele mari online. Care este secretul lor?

De câţiva ani, internetul ne-a permis să avem acces la resurse neimaginabile.

Zilnic suntem „bombardaţi” de informaţie şi în special imagini, fotografii minunate care ne permit să visăm sau să apreciem diverse produse.

Zilnic găsesc imagini care mă inspiră, atât prin conţinut, cât şi prin tehnică.

Însă pentru a ajunge la acele imagini care parcă sunt scoase dintr-un vis, scotocim printre sute şi mii de imagini de calitate slabă, fără poveste sau pur şi simplu fără tehnică sau mergem direct la o sursă de încredere.

Ca artizan, vrei ca produsele tale să fie bine văzute online sau în broşuri.

Totuşi, poate nu ai timpul şi banii necesari să investeşti în aparate foto şi studiouri sau să plăteşti pe cineva ca să îţi fotografieze munca.

Cum poţi face ca fotografiile tale să aibă o calitate foarte bună şi să atragă vizitatorii, utilizând resurse puţine sau fără a apela la un fotograf profesionist?

Mai jos voi prezenta metoda prin care am reușit să creez fotografii frumoase produselor din atelier cu un minim de resurse.

Voi povesti despre:

  • ce face o poză de produs să atragă atenţia în primul rând;
  • cum să îţi organizezi spaţiul şi de ce unelte ai nevoie;
  • cum să faci efectiv pozele produselo;
  • post-processing sau editarea fotografiilor pentru postarea pe internet sau pentru imprimare.

Ce înseamnă o fotografie de produs reuşită?

Interacţionând cu atât de multe imagini cu diverse produse zilnic, nu stăm să ne gândim dacă o imagine anume este bine încadrată, dacă culorile sunt potrivite şi pot fi transpuse în realitate, dacă imaginea are ceva de transmis şi ce anume transmite.

Doar „ştim” instant că ne place sau nu ne place.

Desigur, pasionaţii de fotografie vor sta să disece imaginea din multe puncte de vedere, însă cei care chiar ştiu şi aplică teoria (şi comentează) sunt puţini relativ la toţi oamenii care interacţionează cu imaginea respectivă la un moment dat.

Cele mai importante elemente într-o fotografie – structură, fundal, lumină

Pentru a nu displăcea instant oamenilor, o fotografie de produs trebuie să urmeze anumite reguli.

Pe acestea eu le-am învătaţ din experienţă şi multe articole citite pe această temă.

  • Structura: în fotografie există regula treimilor, care spune că cel mai bine este să plasezi elementul de fotografiat la intersecţia „liniilor” care împart cadrul în trei, orizontal şi vertical. Restul spaţiului poate fi utilizat pentru plasarea unui logo sau a unui mesaj sau pur şi simplu pentru a da spaţiu piesei tale.
  • Fundalul: un spaţiu continuu, cu o culoare sau o textură cu elemente repetitive mici, în tonuri continue, fără contraste puternice.
  • Lumina: elementul cheie al fotografiei trebuie să iasă în evidenţă din fundal, să se contureze clar, iar detaliile să fie şi ele clare şi luminate. Lumina cea mai bună este cea naturală, combinată cu lumină artificială albă difuză.

Mai jos sunt două exemple de fotografii: una făcută fără a respecta regulile de mai sus şi una făcută „á la carte” de mine.

Ai crede că am devenit fotograf profesionist peste noapte.poza profi si poza slabaDupă cum se poate observa, toate culorile şi elementele sunt clare în a doua poză, umbrele dau adâncime imaginii, iar fundalul permite logo-ului să iasă în evidenţă.

În prima poză, realizată la lumină artificială galbenă, umbrele doar şterg din culori, unghiul nu spune nimic, iar piesa este centrată şi pare „blocată” acolo (da, este acelaşi model realizat în oglindă).

Set-up – de ce ai nevoie şi un preţ aproximativ

Ca să realizezi fotografii de înaltă calitate nu ai nevoie de multe:

  • o cameră foto (a mea e din 2006, e semiprofesională şi am cumpărat-o second-hand cu 200 de lei),
  • un „cort de lumină” (light tent pe care ţi-l poţi face tu dintr-o cutie, un carton alb şi o faţă de pernă sau de masă albă veche),
  • o lampă cu picior (eu am o lampă cu clemă care se prinde de un raft – 20 de lei)
  • eventual un trepied (nu e de super calitate şi m-a costat 50 de lei, dar îşi face treaba) – trepiedul poate fi înlocuit de un scaun.

Per total investiţia mea a fost de 270 de lei în 2012, plus mărunţişuri dacă luăm în calcul materiile prime pentru cutia de lumină (1 leu cartonul şi 1 leu faţa de pernă), însă sunt foarte mulţumită şi am acoperit-o prin comenzi.

Cum faci efectiv pozele – unghiuri, umbre

Odată ce ţi-ai aranjat mini-studio-ul (realizarea cutiei nu ia mai mult de 30 de minute, iar materialele sunt uşor de găsit), te poţi apuca de treabă.

Cel mai important este să respecţi regula treimilor (unele camere au integrată o grilă pe ecran pentru acest lucru dacă te ajută), să ai lumina aprinsă deasupra (poţi face poze astfel inclusiv noaptea, deşi ziua ies ceva mai frumos) şi să încerci mai multe poziţii ale produsului şi unghiuri din care să faci pozele.umbre

Mie cel mai bine îmi arată pozele realizate de la nivelul mesei; umbrele cad în partea inferioară a imaginii (libelula de sus) şi nu în spatele piesei, ca în pozele făcute de deasupra obiectelor (libelula de jos).

Post-processing & logo placement

După ce ai făcut o serie de poze cu fiecare produs din mai multe unghiuri, urmează partea cea mai amuzantă.

Dacă ai foarte mult spaţiu la dispoziţie, le poţi copia pe toate pe calculator, însă eu recomand ca mai întâi să le vizualizezi pe toate de pe cardul de memorie (în cazul meu cu Microsoft Office Picture Manager) şi să le ştergi pe cele care nu arată bine sau sunt duplicate, apoi să alegi dintre acestea pe cele mai bune (în funcţie de câte ai nevoie pentru site-ul tău – eu aleg una şi bună) şi să le copiezi pe calculator. Astfel salvezi mult spaţiu de stocare şi timp.

De obicei eu fac o poză cu „faţa” produsului şi una cu „spatele”.

După ce ţi-ai selectat pozele, urmează procesarea lor. Pentru acest lucru poţi folosi progrămele foarte mici şi eficiente.

Preferatul meu este gimp, deoarece oferă toată puterea Photoshop într-o formă mai restrânsă, cu consum minim de resurse şi funcţionează inclusiv pe netbook-ul meu (spre deosebire de Photoshop, care are nevoie de tone de resurse, rezoluţii mari şi e greu de navigat).

crop to selection

În gimp te poţi juca cu contrastele, luminozitatea, nivelele lor şi multe altele.

Îţi poţi decupa foarte uşor imaginile cu unealta de selecţie (foarte user-friendly) şi Image/Crop to Selection.

Experimentează şi vezi ce funcţionează apoi cel mai bine pentru tine.

Odată ce ai stabilit luminozitatea şi compoziţia imaginii, mai ai de adăugat doar logo-ul sau numele tău, pentru a te asigura că primeşti credit pentru munca ta, oriunde ar ajunge poza pe internet (circulă pozele şi te trezeşti cu ele cine ştie pe unde – pe firma unor magazine – am păţit).

Logo-ul ar trebui plasat într-un spaţiu liber din imagine, cu fundal uniform, preferabil în contrast cu culorile logo-ului.

Eu de obicei îl plasez în dreapta jos, pentru că aşa arată cel mai bine, însă poate fi pus oriunde cât timp nu se suprapune cu produsul.

add logoUpdate mai 2014: În ultimul an nu am mai pus logo-ul pe poze pentru că arată mai bine fără.

Update 2015: Am ales să public tot conținutul site-ului sub licența Creative Commons Attribution-NonCommercial (găsești link-ul în sidebar). În plus, m-am gândit de vreun an să creez un logo nou, nu simt că cel vechi mă reprezintă suficient…

Et voilà! Acum faci poze profesioniste la tine acasă, cu efort minim (financiar şi temporal).

Ai prieteni creativi cărora le-ar prinde bine să-și îmbunătățească fotografia de produs? Trimite-le un link 😉

Îţi urez succes şi te aştept la comentarii să-mi arăţi cum ţi-ai îmbunătăţit fotografiile.

Cu drag,

Andi


Lasă un răspuns

6 gânduri despre “Fotografia de produs handmade: tutorial pentru oameni creativi

    • Andi Bede Autor articol

      Bună, Cătălina.

      Grădina cu fluturi fiind un proiect mic și fără fonduri, am făcut eu logo-ul în Adobe Illustrator. Am avut un pic de ajutor de la niște oameni drăguți cu mai multă experiență și cu un computer cu Illustrator instalat pe el, într-o organizație în care activam ca voluntar acum doi ani.

      Dacă vrei un logo fain fără bani, există generatoare online http://goo.gl/NiYLyd.

      Însă dacă vrei un logo care clar să te reprezinte și să îți reprezinte organizația, recomand un designer.

      Totul depinde de buget și de ce îți dorești la final.
      Spor!

  • Marinela

    Multumesc mult pentru sfaturi si trimiterile spre link-urile necesare realizarii unui logo excelent fara buget. Sa-ti dea Bunul Dumnezeu multa sanatate. Pupicei!