Care sunt avantajele și dezavantajele participării la târguri ca artizan handmade? Dar ale vânzării online? Descoperă mai jos răspundurile într-un articol pe care l-am scris cu gândul la tine.
Îți place să creezi obiecte handmade și o faci bine. Poate că ești la început, ca mine când am scris acest articol (voi considera că în primii doi ani ești la început), dar ai reușit deja să îți definifivezi stilul.
Când oamenii văd ce obiecte creezi știu că tu le-ai făcut și nimeni altcineva.
Ai un nume, o prezență în oline prin social media și o mică bază de ”fani” care îți urmăresc cu interes munca. Iar acum a venit momentul să te întrebi care ar fi următorul pas.
Oare să îți deschizi un magazin online? Să mergi la târguri? Sau mai bine să îți găsești altceva de lucru și să rămâi la stadiul de hobby?
E dificilă alegerea între aceste opțiuni, însă nimeni nu te grăbește, din fericire.
Ai foarte multe aspecte de luat în considerare înainte de a te hotărî în ce direcție vei merge.
În primul rând trebuie să analizezi puțin statutul lucrului handmade în România la momentul actual și în viitorul apropiat: este apreciată munca manuală și calitatea conferită de aceasta?
În ce măsură?
Unde găsești acele persoane care o apreciază și își și permite să o susțină financiar?
În cazul meu, răspunsul la întrebările acestea este după cum urmează: da, este apreciată munca handmade în România, însă doar de un grup restrâns de oameni, mare parte din aceștia creatori de handmade ei înșiși.
Acest ”grup” de persoane este împrăștiat prin toată țara, ușor concentrat în orașele mai mari, unde și nivelul de trai este puțin mai ridicat.
Am extras din experiența proprie și din ce am citit în ultimul an o serie de motive pentru care ți-ar fi util să deschizi un magazin online sau să mergi la târguri.
Avantajele dintr-o parte nu se regăsesc și în cealaltă și e la fel cu dezavantajele. Este responsabilitatea ta să găsești calea de mijloc.
Avantaje pentru expunerea online
- poți explica/expune volumul de muncă per obiect: dacă îți ia mai mult de două-trei ore să cauți/selectezi materialele, să le pregătești și apoi să creezi o piesă unică, probabil vizitatorii dintr-un târg nu vor percepe acest efort și nu vor înțelege prețurile pe care le ceri pentru munca ta. Dacă însă optezi pentru expunerea volumului de muncă necesar pentru realizarea unui singur obiect prin intermediul unui website (ca în cazul meu), vizitatorii vor înțelege cum lucrezi și de ce lucrezi așa, vor vedea procesul de ”producție” și vor aprecia mult mai mult obiectul respectiv. Astfel, vor alege mai în cunoștință de cauză dacă să comande ceva sau nu. În plus, au mult mai mult timp să exploreze ce ai realizat (chiar dacă a fost în urmă cu doi ani și nu mai ai nici cea mai vagă idee pe unde au ajuns piesele respective) și să se convingă de calitatea muncii tale și îmbunătățirea continuă în timp.
- fiecare piesă are o poveste pe care o poți spune: dacă durează atât de mult să realizezi o piesă, înseamnă că trebuie să fie ceva special la ea; pe internet poți spune povestea fiecărei piese, vizitatorii pot înțelege întreg procesul de creație și pot lua cu ei un mesaj;
- fiecare piesă are ”casa” ei: la târg trebuie să ”înghesui” multe obiecte pe micul tău stand, să le faci să iasă în evidență dintr-o mare de alte obiecte; online ai luxul de a oferi cât spațiu vrei fiecărei piese, de a o expune singură sau cu suratele ei, de a-i atașa pe lângă descriere și multe imagini din diverse unghiuri și în diverse ipostaze;
- accesezi ușor publicul interesat din toată țara sau chiar lumea: oameni de pe toată planeta au acces la internet, chiar și în zonele rurale mai nou, așa că oricine poate să îți descopere munca și să o aprecieze, indiferent la ce depărtare s-ar afla; iar o firmă de curierat poate face accesul la persoana respectivă foarte ușor și rapid;
- îți atingi mai ușor publicul țintă: la târguri vin tot felul de oameni în vizită; dat fiind că târgurile se țin de obicei în spații publice intens circulate, e mic procentul de vizitatori interesați strict de ceea ce creezi; online, te vor găsi în principal cei interesați (dacă ți-ai pus la punct optimizarea pentru motoarele de căutare și ți-ai făcut prieteni în comunitatea de handmade sau ai o rețea socială extinsă), iar ei reprezintă de fapt publicul tău țintă;
- poți lucra la comandă: prin intermediul internetului poți primi comenzi personalizate pentru fiecare persoană; poate cuiva îi place un model, însă vrea pe altă culoare; altcineva poate vrea ceva mai complex sau mai simplu din același material din care ai creat o altă piesă. Nu știi niciodată exact ce vor cei care caută piese handmade, însă cu ajutorul website-ului (și al unei bune abilități de comunicare), poți realiza piese unice, modelate după necesitățile clientului.
Dezavantajele expunerii online
- uneori poți induce vizitatorii în eroare: oamenii nu sunt atenți întotdeauna la descrieri și au impresia că un obiect este mai mare sau mai mic decât în realitate; de aceea este foarte important ca pentru online să faci poze cu un obiect care să dea o referință de dimensiune; live, în târg, ei pot vedea exact cum arată piesa, cât e de mare, ce nuanțe are în diferite lumini, cum vine purtată;
- experiența e mai puțin personală: dacă nu sunt convinși să te contacteze pentru a afla ce persoană plăcută ești (în scris sau la telefon), vizitatorii nu vor ști niciodată cine creează obiectele de pe site și cât este de sinceră acea persoană;
- multă muncă pentru piese mici: dacă ai multe piese mici cu variațiuni pe aceeași temă și nu le poți organiza în seturi, vei avea mai mult de muncă la pozat, încărcat poze pe site și descris piesele decât vei avea efectiv pentru crearea acelor obiecte;
- costul ridicat pentru realizarea unui website profesionist: dacă vrei să ai cel mai tare site de handmade, va trebui să investești puțin în el, începând cu un domeniu personal și hosting, apoi cu design-ul. Eu am avut noroc cu domeniul și partea de hosting, însă există și soluții gratuite (subdomenii gratuite pentru care nu trebuie să plătești), iar pe ele îți poți crea propriul website cu unelte gratuite (eu am instalat WordPress și diverse plugin-uri pentru tot ce mi-a trebuit – formulare, meta tags, abonare prin email și altele). Pentru un magazin online munca e puțin mai complicată decât pentru un website de prezentare. Însă dacă nu ai de gând să investești prea mulți bani, va trebui să investești timp și răbdare, căci există soluții gratuite pentru problemele tale, însă trebuie să știi să le cauți și să le pui în aplicare.
Avantajele participării la târguri
- cu cât ai mai multe obiecte pe stoc, cu atât îți va fi mai bine: poți avea un stand bogat pe tot parcursul târgului, iar vizitatorii care vor reveni pe la standul tău vor descoperi noi și noi piese care până atunci nu avuseseră loc pe masă/bancă/șevalet;
- experiența vizitatorilor este directă: toți pot interacționa cu obiectele pe care le creezi, le pot explora și inspecta și își pot da seama mai ușor de calitatea lor; le pot proba pentru a vedea dacă se potrivesc și, dacă vin la târg cu intenția de a-și înnoi garderoba sau bucătăria sau grădina sau orice altceva, cel mai probabil vor pleca cu ceva de la tine;
- cunoști oameni faini și ții legătura cu ei: e o foarte bună ocazie pentru a interacționa cu alți meșteri din toată țara, pentru a cunoaște oameni interesați de handmade din localitatea în care se ține târgul, de a cunoaște alți organizatori de evenimente similare; o ocazie foarte potrivită pentru a le spune povestea ta și a asculta poveștile lor, de a învăța direct de la cei care poate nu au atât de mult timp să-și pună învățăturile în scris;
- ajungi la mulți oameni într-un timp scurt: deoarece volumul de vizitatori într-un târg e mult mai mare decât cel pe un site de nișă, un număr mare de persoane va interacționa cu brandul tău, iar mulți vizitatori vor face cunoștință cu ceea ce creezi, fără ca tu să mai trebuiască să depui eforturi (în principal mentale) pentru a socializa și a-ți promova brandul prin ”ograda” (online) a altora.
Dezavantajele participării la târguri handmade
- costul ridicat pentru participare: trebuie să îți faci foarte bine calculele înainte de a pleca de acasă și în primul rând înainte de a te hotărî că vrei să participi la un anumit târg; ia în considerare mai mult decât taxa de participare: transportul, consumabilele pentru stand (inclusiv șevaletul pe care nu ți-l scoți din podul prăfuit și plin de opere uitate ale rudelor pictori), alimentele pentru durata târgului, cazarea în cazul participării la un târg în altă localitate decât cea în care locuiești; după ce ai calculat toate cheltuielile, trebuie să te asiguri că le vei acoperi în cadrul târgului și îți vei recupera și investiția de materiale, timp și creier necesară creerii pieselor pe care le duci la târg;
- riscuri peste riscuri: nu e comod să mergi în ”piață” și să-ți vinzi marfa; cineva trebuie să te ajute să o transporți, apoi să o păzească atunci când ai nevoie de o pauză. Dat fiind că multe târguri se țin afară pentru că vine mai multă lume, trebuie să iei în considerare condițiile meteo și să te pregătești pentru temperaturi extreme, vânt și precipitații pentru multe ore la rând;
- nu dai chiar de publicul tău țintă: vei primi multe complimente, însă majoritatea vizitatorilor de la standul tău probabil n-au auzit și nu vor mai auzi pentru mult timp de brandul tău; poți să ”lupți” cu această tendință prin realizarea de cărți de vizită atrăgătoare, flyere sau mini-broșuri, însă acestea reprezintă un efort financiar considerabil și trebuie să te asiguri că vrei să investești masiv în imprimate.
Acestea sunt o parte din avantajele și dezavantajele realizării unei galerii online, respectiv ale participării la târguri handmade cu obiectele realizate de tine.
Sunt bazate strict pe experiența personală, deși nu cred că se contrazic cu părerile ”experților” (ale persoanelor care au participat la mai multe târguri și/sau care gestionează un website despre handmade de mai mult timp).
Este dificil de hotărât de la început unde vei rămâne, însă îți recomand să încerci un târg local, să încerci și să-ți creezi un website, să vezi care dintre aceste două opțiuni ți se potrivește cel mai bine.
Cel mai important este ca, oricât de ”rookie” ai fi, să dai tot ce ai mai bun și să nu renunți.
Privind în urmă la primul târg la care am participat, îmi dau seama că am avut suficient entuziasm, dar insuficiente piese pentru stand, prea puțină experiență și o infrastructură slabă a standului (clar era nevoie de niște verticalitate).
Am rămas cu aceste lecții pe care încerc să le transmit și altor persoane interesate de handmade, cu prieteni și cu amintiri frumoase.
Cine știe, poate le voi aplica și eu la un târg viitor.
Multumesc pentru articol!
Chiar intentionam sa scriu si eu ceva asemanator pe forumul nostru, insa nu mai am nevoie. Articolul dumneavoastra este exact ce aveam nevoie si voi oferi link-ul spre el.
O singura observatie, sau mai precis completare, as avea de facut. Indiferent de varianta aleasa pentru vinzare/promovare, ceea ce ati spus la inceput, adica “ai reușit deja să îți definifivezi stilul” trebuie completat de calitatea a ceea ce iti iese din miini. Degeaba stilul este personal, daca neglijenta este amprenta specifica.
Am avut ocazia sa vad recent citeva tirguri si am observat ca tot mai multi artizani incep sa se inscrie intr-un trend plicticos, cu obiecte insuficient finisate, rapid de facut si care sa ia ochii. E un avantaj pentru creatorii care se iau cu adevarat in serios, pentru ca ies in evidenta, dar si un dezavantaj, pentru ca sint asimilati prin generalizare masei de participanti la tirg sau chiar trendului general dintr-o platforma online.
Va doresc mult succes in continuare!
Dragă Irina,
Mulțumesc și eu pentru vizită și participare. Da, sunt de acord cu observația. Mi-ar plăcea să văd mai multe obiecte lucrate cu migală și răbdare prin târguri, dar și online. Încerc să transmit această dorință și altora prin munca mea și prin articole.
Chiar ieri am vizitat (din greșeală) un ”târg” cu obiecte ”handmade” clar chinezării în mare parte, dintre care tare puține erau cu adevărat muncite. Dar aici intră și educarea publicului în a alege obiecte de calitate, a le recunoaște în primul rând, apoi a și le permite. Obiectele realizate cu multă migală trebuie să fie mult mai scumpe, căci altfel nu merită efortul.
Mi-ar plăcea și mie să citesc ce se mai scrie pe forum și eventual să particip dacă aș ști unde este secțiunea aceasta de târguri 😉
Felicitari si multumiri, in acelasi timp pentru articol.Sunt in faza in care vreau ceva, dar nu stiu ce, caut si nu ma pot decide intre un magazin on-line sau targuri.Argumentele pro si contra au fost foarte bine expuse.
Dragă Mirela,
Sper că articolul ți se pare util. Mulțumesc pentru feedback, sper să iei o decizie cât mai potrivită 😀
Cu drag,
Andi
buna ziua.As dori sa particip si eu la targuri cu produse facute de mine(in preajma craciunului si a martisorului).Imi puteti spune de ce acte am nevoie?multumesc
Dragă Mihaela,
Momentan nu sunt în România și la cât de des se schimbă legislația, sincer nu știu. Știu că la un moment dat era posibil să vinzi cu ceva acte de la primărie, doar la târgurile de sărbători, dar nu cunosc detalii. Cel mai bine ar ști să răspundă persoane care chiar participă la târguri. Sper să găsești pe cineva.
Andi
Superb articolul ! Eu lucrez handmade de 6 ani de zile,pana acum am incercat diferite tehnici ,de la realizarea de bijuterii pana la tehnica servetelului ! Cele mai dragi mi-au ramas lucrul cu fetrul decoupage-ul si decoratiunile pt nunta sau botez ! Pe astea m-am axat! Am inceput timid in mediul online prin reclama prin messenger ,prieteni rude ! Apoi Pe Facebook si Instagram ! Pot sa zic ca e ok,nu chiar cum mi-as dorii,dar e ok, clienti sunt,cerinte sunt,se poate si mai bine dar eu sunt multumita! Imi doresc sa particip si la targuri -mai ales la cele cu expozitie si vanzare ! Ma gandesc serios sa imi fac carti de vizita si pliante mai ales pt mediul local! Las si un link catre pagina mea sa va faceti o idee cam cum lucrez eu ! https://www.facebook.com/DecoratiunibyPuca/
Sunt constienta ca mai am de invatat si perfectionat ! Va doresc numai bine si multa inspiratie !
Mulțumesc pentru mesaj, Ioana!
Cărțile de vizită sunt foarte utile, poți să le pui și în pachete când primești comenzi. Eu am făcut și niște fluturași (foi A6) cu instrucțiuni de îngrijire și cu mulțumiri pentru comandă. Ține-mă la curent despre târguri, dacă participi, mi-ar plăcea să știu cum merge.
Mult succes în continuare!
Cu drag,
Andi