Trei principii în fotografia de produs 2


Citește aici primul articol pe care l-am scris despre fotografia de produs.

Au trecut câțiva ani de când am început să creez obiecte handmade și să le fotografiez.

Am învățat multe de când am scris primul articol pe această temă.

Azi vreau să intru în detaliu mai mult în ce privește planificarea unei fotografii de produs, mai mult decât fotografia în sine.

După ce am început aventura handmade și i-am găsit un nume Grădinii cu fluturi, am știut că am nevoie de o cameră foto. Inițial am cumpărat una second-hand, cu care am creat primele tutoriale de pe acest website. Apoi mi-am pus bursele deoparte și am cumpărat o cameră nouă semiprofesionistă și apoi un DSLR. Am ajuns și să cumpăr lămpi cu lumină albă rece și difuzor de lumină și apoi mi-am închis afacerea. Temporar, desigur.

Acum folosesc camera foto a telefonului pentru că nu am acces la toată tehnologia în care am investit atât de mult, însă nu cred că fotografiile pe care le pun online și-au pierdut din valoare.

Cu atât mai mult cu cât în zilele noastre camerele foto ale telefoanelor sunt mult mai inteligente decât multe camere foto de pe piață fiindcă au un procesor puternic în spate și programe dedicate care ne fac viața mai ușoară.

Desigur, nu aș recomanda să faci cu telefonul fotografii de produs pentru un website de vânzări, însă poți face fotografii cu telefonul în timp ce lucrezi, să le publici pe rețelele sociale, să le incluzi în articolele tale.

Am observat că atunci când nu am o cameră uriașă prinsă de gât, pot să arăt și procesul de creație în naturalețea lui.

Principiile foarte importante pe care nu știu dacă am insistat suficient sunt puține și ușor de ținut minte:

Lumină albă difuză (preferabil naturală)

Vrei să arăți în toată splendoarea lor culorile pe care le-ai ales cu atâta grijă pentru produsele tale, dar la lumina becului din cameră nu ai cum să faci asta,

Becurile incandescente sau cele fluorescente pentru locuințe în general dau o nuanță galben-roșiatică tuturor obiectelor din jur.

De asemenea, la lumina directă a soarelui orice poze ies supraexpuse și se pierd foarte multe detalii, mai ales din cauza constrastelor puternice care induc senzorul camerei în eroare. Lumina roșiatică a apusului este perfectă pentru portrete și peisaje de poveste, dar nu și pentru produse handmade. În afara situației în care produci mobilier de exterior, desigur, caz în care te rog să faci fotografii la răsărit sau înainte de apus.

Cea mai potrivită lumină vine de la soare, în timpul unei zile ușor înnorate (nu înainte de o furtună, sau iarna înainte de o ninsoare zdravănă).

Lumina soarelui este filtrată de nori și împrăștiată în toate direcțiile, așa că nu vei avea nici contraste puternice și nici umbre supărătoare pe obiectele tale.

Ajută să ai ferestre largi îndreptate spre sud într-o zi înnorată. Dacă produsele tale pot fi purtate de un model și ai un model disponibil, scoate-le și fotografiază-le afară, la lumină naturală, tot într-o zi ușor înnorată. Ajută și dacă ai un asistent cu o folie reflectorizantă (un carton alb ajunge) pentru o a doua sursă de lumină (îndrepți folia spre subiect și calitatea imaginii crește).

Vrei ca lumina să vină din lateralul obiectului (sau lateral și de sus, în lateralul tău). Schimbă poziția obiectului și a ta până găsești un unghi în care obiectul are volum și se diferențiază de fundal.

Dacă nu ai în fiecare zi la prânz un nor în fața soarelui, există soluții, dar costă.

Poți folosi un cort de lumină și un bec cu lumină albă (cu temperatură de 5000K – 6500 Kelvini – găsești pe cutia becului temperatura).

Ai grijă la puterea becului, unul obișnuit pentru lustră nu este suficient de puternic să îți lumineze produsul (caută un bec cu o valoare mare a intensității luminii, exprimată în lumeni).

S-ar putea să nu găsești becuri puternice decât în magazine specializate.

Poți folosi mai multe becuri puțin mai slabe, dar investești în lămpi. În funcție de buget, poți ajunge la un echilibru. Recomand cel puțin două lămpi.

Pentru Grădina cu fluturi am comandat două lămpi cu trepied și cu difuzor de lumină sub formă de clopot, cu două becuri destul de puternice. Asta înseamnă că nu mai am nevoie de cort de lumină, dar un trepied s-a rupt după două utilizări, așa că ai grijă ce cumperi. Dacă pare prea ieftin să fie adevărat, s-ar putea să fie.

 Concept sau ambianță

Obiectele pe care le creezi vor fi întotdeauna utilizate într-un spațiu diversificat, vor veni în contact cu alte obiecte și cu persoane și vor crea împreună experiențe.

Deși izolarea unui obiect într-un spațiu steril (alb sau nu) scoate în evidență detalii legate de finețea lucrăturii, de materialele utilizate, de orele de muncă ce au fost vărsate în crearea obiectului respectiv, izolarea nu spune nimic despre funcționalitatea produsului, nici despre cine l-a creat sau locul în care a fost creat, nici despre cum se integrează în viața unui om care va deține acel obiect.

Cu fotografia de produs pentru social media sau pentru propriile articole ai libertatea să arăți ce lucrezi și cum lucrezi, să arăți cum îți place să folosești produsul respectiv sau cum îl pot folosi alții.

Ajută să ai un model uman, mai ales dacă creezi obiecte de purtat, însă nu este neapărat necesar.

Felul în care arată spațiul tău de muncă îi aduce mai aproape de clienți, mai ales când un produs executat cu atât drag și cu atâta atenție iese în evidență într-un mediu aparent haotic, masa ta de lucru.

Când arăți că nu ești o fabrică, unde fiecare bucățică de material merge pe linie de producție și este asamblată de mașinării sau de oameni obosiți cu mișcări robotizate, ci că ești un om cu pasiune, cu multă creativitate, care lasă ideile să dicteze și nu procedurile rigide, clienții tăi se vor apropia de tine și de creațiile tale.

Poți crea un contrast sau poți crea familiaritate, când integrezi produsul tău într-un mediu deja existent: o ținută pe care o accentuezi cu acel element lipsă, o masă care pare goală fără acel detaliu pe care l-ai gândit și produs cu atâta grijă.

Vei regăsi aceste elemente în cele mai frumoase fotografii de produs, online sau în reviste, pentru că ele creează o punte între tine și produsele respective, creează acea legătură în mintea ta.

”Asta îmi doresc și eu!” este ceea ce gândești când vezi o fotografie cu un pat primitor plin de perne colorate care te așteaptă să te arunci în ele, să te încălzească după o zi lungă. Și asta vrei să transmiți și tu cu fotografiile tale.

Indiferent de ambianța pe care o alegi, fie că e un fundal alb simplu sau o scenă din viața reală, întotdeauna ai grijă la cât este de încărcat fundalul.

Elimină orice element care poate distrage atenția de la produsul tău sau care nu se potrivește cu conceptul pe care l-ai ales pentru fotografia ta.

Indiferent că vrei armonie sau contrast, te raportezi întotdeauna la produsul pe care îl fotografiezi.

Până la urmă, chiar dacă vrei să integrezi produsul în ambianță. nu vrei să se piardă în fundal, ci să fie recunoscut.

Alege fundalul și obiectele din jur astfel încât să fie în contrast de culoare sau textură, sau ambele.

Când nu știi ce să alegi din mai multe opțiuni, alege opțiunea mai simplă din punct de vedere vizual.

Vrei ambianță, dar nu una care să fie în competiție cu produsul pe care vrei să îl fotografiezi.

Ambianța este acolo pentru a seta un context și a crea familiaritate.

Perspectivă

Cred că ai observat deja că cele mai interesante fotografii de produs au obiectul în prim-plan și te aduc aproape de el, parcă ar fi chiar lângă tine.

Întotdeauna când fotografiezi un obiect, încearcă să îl arăți ca și cum l-ai ține în mână, în fața ochilor, vertical, să arăți detalii pe care nu le poate vedea cineva care privește obiectul de la distanță, de sus.

O perspectivă la nivel cu obiectul nu doar îi dă privitorului mai multe detalii concrete despre obiect, ci creează o atmosferă de intimitate, de familiaritate.

Când privești o fotografie de produs reușită simți că obiectul te invită în spațiu său personal, te invită să îl atingi, să experimentezi diferitele texturi, să îl rostogoleși, să vezi ce se întâmplă.

Evocarea unei senzații tactile e poate cel mai important atu al unei fotografii reușite de produs, pe lângă pura plăcere vizuală.

Dacă nu vrei să atingi un obiect, să îl simți în mână, să te îmbraci cu el, să îl porți, să faci ceva, orice cu el, nu îți vei dori să îl cumperi.

Recunosc că până acum nu am reușit atât de mult să transmit această latură prin fotografiile mele, însă fac progres. Primul pas este conștientizarea.

Un alt detaliu important, tot legat de perspectivă, ține și de încadrarea produsului.

Vrei ca produsul să ocupe aproximativ 50% din suprafața disponibilă, dar nu neapărat să se afle în centrul imaginii. Da, există și exemple excelente cu plasarea produsului în mijlocul fotografiei, mai ales când vrei ca fotografia finală să fie pătrată, însă încearcă să respecți regula treimilor.

Când folosești perspectiva apropiată de obiect, încearcă să pui detaliile cheie la câteva puncte de intersecție ale dungilor imaginare care împart cadrul în treimi. Vei avea o fotografie excelentă și mai puțină nevoie de postprocesare.

E important ca cel puțin o parte a obiectului să se afle în prim-plan, dar asta depinde și de camera pe care o folosești.

De asemenea, nu este necesar să ai tot produsul încadrat în fiecare fotografie.

Poți fotografia anumite detalii și să umpli cadrul cu obiectul, cât timp ai un punct de interes în cadrul respectiv.

Atenție mare unde și cum focalizezi.

Întotdeauna focalizează pe un puct de interes din cadru.

De ce vrei să ocupe produsul atât de mult spațiu în fotografii?

Dacă obiectul e mic și pierdut în cadru, detaliile nu se văd, distanța între privitor și obiect crește, se pierde intimitatea aceea câștigată prin coborârea la nivelul obiectului.

Poți urmări în aceste două imagini principiile puse în practică. Lumina este naturală, într-o zi ușor înorată.

Fundalul este masa mea de lucru plină de materiale și fluturi finalizați.

Am vrut să am o imagine pentru un afiș de promovare a unui atelier de fluturi din mătase.

Poți identifica ce am făcut bine și ce nu am făcut bine în aceste două imagini?

Aceste trei principii pe care le-am detaliat se învață prin repetiție și conștientizare, ca orice altceva în viață.

Poate în momentul de față nu ți se par relevante și le vei regăsi peste un timp în fotografiile tale.

Nu le-am pus în cuvinte până acum pentru că nu mi-am dat seama că pot face asta, însă le cunosc de mult timp și voi încerca să le aplic în totalitate în fotografiile mele din viitor.

Sper că aceste observații te vor ajuta să îți îmbunătățești fotografia de produs.

Întotdeauna mă bucur să văd produsele create de oamenii harnici și creativi care vin pe aici în vizită, așa că aștept link-uri, să mă pot bucura de creativitatea ta.

Dacă vrei să distribui acest articol și prietenilor, te rog să le transmiți link-ul original.

Îți mulțumesc și îți doresc mult spor și fotografii minunate!

Cu drag,

Andi


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

2 gânduri despre “Trei principii în fotografia de produs